Behold These Glorious Times!, 2017
Trevor Paglen
Der international renommierte Künstler Trevor Paglen arbeitet seit langer Zeit über die politischen Dimensionen von Techno- logien. In der Videoinstallation Behold These Glorious Times! (2017) stehen wir Hunderttausenden Bildern gegenüber, mit denen neuronale Netzwerke im Erkennen und Analysieren der Menschenwelt trainiert werden: Objekte, Gesten, Gesichtsausdrücke und Emotionen werden in hypnotisch raschem Tempo vorgeführt – jener Geschwindigkeit, in der Maschinen das „Sehen“ lernen. Die Daten, die wir in Trainingsbibliotheken wie Image Net eingeben, sind menschengemacht. Paglen stellt Fragen nach der Herkunft, den Produktionsbedingungen, der Kategorisierung, Monetarisierung und Politisierung dieser stetig wachsenden und sich wandelnden Bildwelten.
Internationally renowned artist Trevor Paglen has been working on the political dimension of technologies for a long time. In his video installation Behold These Glorious Times! (2017), we find ourselves face-to-face with hundreds of thousands of images used to train neural networks to recognize and analyze the human world: objects, gestures, facial expressions and emotions are on display in hypnotic rapidity, the original pace used to train machines to “see.” The data we input into training libraries such as Image Net is human-made. Paglen poses questions about the origin, modes of production, categorization, monetarization and politicization of these continually growing and changing image worlds.
An operatic soundtrack by the composer Holly Herndon, which itself is a product of algorithms, accompanies the video work: the sounds have been extracted from an auditory training library that will teach machines how to recognize human speech.